Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/seo17/domains/relatiebeheer-crm-systemen.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/seo17/domains/relatiebeheer-crm-systemen.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
3 Tips voor een startende docent - Relatiebeheer CRM Systemen

Ben je een startende docent of wil je een vacature docent ICT  willen worden? Het kan zo zijn dat je niet op alles bent voorbereid. Er komt dan ook veel op je af wanneer je voor het eerst voor een klas staat. Om je hierbij te kunnen helpen staat er in deze blog een aantal tips, die de start van jouw leraren carrière eens stukje makkelijker maken.

Beperk je uren

In de eerste paar maanden als docent is het aan te raden, om het aantal lesuren dat je voor de klas staat te beperken. Het is belangrijk dat je genoeg rust hebt, gun jezelf die dan ook. Wanneer je dit doet heb je genoeg tijd om aan het lesgeven te wennen. Daarnaast is die tijd ook nodig om je lessen te kunnen evalueren en reflecteren, zo kan je een nog betere docent worden.

Flexibele lesplanning

Het wilt nog wel eens voorkomen dat een startende docent zijn/haar lessen compleet vol plannen. Dit bedoelen zij natuurlijk goed, maar je zorgt dan wel voor minder spontaniteit in de les. Door de strakke planning is er voor leerlingen minder tijd om vragen te stellen. Maak daarom een planning waarin genoeg ruimte is voor onverwachte interactie.

Betrek alle leerlingen

Wanneer je als docent start komt het regelmatig voor dat je het vergeet om alle leerlingen te betrekken bij de les. Omdat het steeds dezelfde kinderen zullen zijn die antwoorden willen geven op jouw vragen en dus hun vinger opsteken. Zullen andere kinderen het idee krijgen dat ze niet meer hoeven na te denken. Dit zou je kunnen vermijden door de hele klas hun antwoord te laten opschrijven. Zo betrek je alle leerlingen tot de les en laat je ze allemaal nadenken.

Bonus tip: Ga niet mee met leerlingengedrag

Ondanks het de bedoeling is dat je goed contact hebt met jouw leerlingen, is het niet de bedoeling om als docent mee te gaan in hun gedrag. Het is belangrijk dat jij als leraar je grenzen stelt. Het is niet zo verstandig om mee te lachen met foute grappen of opmerkingen te maken die je net wel kunt maken. Veel leerlingen hebben respect voor leraren die grenzen op stellen, doe dit dan ook vooral.