Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/seo17/domains/relatiebeheer-crm-systemen.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/seo17/domains/relatiebeheer-crm-systemen.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Zorgvuldig omgaan met de informatie van je klanten - Relatiebeheer CRM Systemen

Het uitlekken van persoonsgegevens kan tot grote problemen leiden. Om dit te voorkomen is het dan ook belangrijk dat je zorgvuldig met deze informatie omgaat. Dit kan door het opzetten van een stappenplan voor het opslaan van informatie of gesprekken voeren over hoe informatie het beste beveiligd wordt. Ook is het behalen van een certificering zoals ISO 27001 een goede optie om over het gehele bedrijf informatie zorgvuldig te beveiligen. Door duidelijk te communiceren hoe met informatie moet om worden gegaan, voorkom je dat een van jouw werknemers per ongeluk iemands persoonlijke gegevens verspreidt. Dit artikel zal daarom verschillende tips geven over hoe jij  veilig hiermee omgaat.

1.      Dubbelcheck het e-mailadres

Waar het vaak fout gaat bij het verspreiden van informatie is dat een werknemer gevoelige informatie per ongeluk verstuurt naar het verkeerde e-mailadres. Op deze manier wordt er met een simpele druk op de knop privacy geschonden. Dit is natuurlijk iets wat je wilt voorkomen. Daarom is het belangrijk dat je altijd de e-mailadressen dubbelcheckt voordat je het bericht verstuurt. Ook zodra je een e-mail doorstuurt naar iemand anders is het belangrijk dat je kijkt of het bericht geen privacygevoelige data bevat. Kijk bijvoorbeeld welke gegevens erin staan en of deze daadwerkelijk relevant zijn voor de ontvanger.

2.      Gebruik een veilige verbinding als je buiten huis werkt

Werken in een café of onderweg in de trein kan als een gemakkelijke optie worden gezien om even snel werktaken te voltooien. Echter is het hierbij belangrijk dat werknemers verbinden met een veilig wifinetwerk. Zodra dit netwerk namelijk openbaar is en je werknemer verbindt ermee zonder VPN, kunnen anderen gemakkelijk toegang krijgen tot deze laptop en alle privacygevoelige bestanden die hierop staan. Het is daarom dus belangrijk dat het duidelijk is voor je werknemers dat ze geen openbare netwerken gebruik zonder VPN. Als bedrijf kan je hier ook een software voor downloaden die het onmogelijk maakt voor werknemers om met een openbaar netwerk te verbinden als ze geen VPN-verbinding hebben.

3.      Creëer alertheid op phishing e-mails

Phishing e-mails zijn tegenwoordig niet meer weg te denken, ze staan tegenwoordig in elke mailbox. Dit soort e-mails proberen de ontvanger te lokken en belangrijke informatie te verkrijgen, zoals bankgegevens. Het is daarom belangrijk dat werknemers worden getraind op het herkennen van dit soort e-mails. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat er niet onbewust gevoelige informatie wordt gedeeld. Door deze tips te volgen voorkom je dus dat privacygevoelige informatie van jouw klanten wordt verspreid. Wil je nog een stap verder gaan? Dan kan je je laten certificeren met ISO 27701, een certificaat met richtlijnen voor het managen van privacygevoelige informatie.